27107
Artykuł
W koszyku
Po co nam przedmioty? / Eulalia Domanowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 9(2010), s. 32-33 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
(…) Twórczość Marcina Berdyszaka jest odczuciem (czy może raczej przeczuciem) ewoluowania praktyk artystycznych, które łączą współczesny stan sztuki świata zachodniego z obszarem sztuki pojmowanej jako naturalny atrybut człowieczeństwa. Instalacje i obiekty M. Berdyszaka są aktywnym tekstem kultury. Struktura tekstu jest otwarta na interakcje. Granice pomiędzy artystą a odbiorcą nie zostają zredukowane, chociaż nie są wyznaczone arbitralnie. Nie istnieje dosłownie ani jeden element czy aspekt sztuki europejskiego kręgu kulturowo-cywilizacyjnego, który nie stanowiłby przyczynku jego twórczości. Marcin Berdyszak jest spadkobiercą awangardy. To ona stanowi kontrapunkt jego wypowiedzi artystycznej. Drugim biegunem jest natura. Artysta prowadzi dialog z teraźniejszością z pozycji przyszłości, mając w obszarze swojego artystycznego dyskursu zdobycze awangardy XX wieku, których nie komentuje, lecz obnaża ich nieadekwatność wobec świata współczesnego. Awangarda, jako szczytowe osiągnięcie przemian sztuki w kulturze europejskiej, a w pewnym sensie przyczyna jej degradacji, sztuczności i przegranej wobec relacji "kultura/natura", staje się mniej ważna od "genu przetrwania" w kulturze, czy raczej mimo niej.(…) Fragment tekstu "Stan świata przyszłego" Elżbiety Kościelak
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca zawartości
Wystawy: Marcin Berdyszak „Long life learning” oraz „Za horyzontem sztuki”.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej