26982
Artykuł
W koszyku
Geniusz rysunku / Paweł Ignaczak. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 7 (2015), s. 6-10 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Leonardo da Vinci, wieloaspektowy i pomysłowy człowiek, absolutny talent włoskiego renesansu, w pełni ucieleśniał uniwersalistycznego ducha swojej epoki. Malarz, rzeźbiarz, inżynier, anatom, muzyk i wynalazca, działał w najróżniejszych dziedzinach sztuki i nauki, a dziś jest uważany za najbardziej znanego wśród protagonistów kultury nie tylko renesansu, ale wszystkich czasów. miejsca. Ta monografia, stworzona z okazji najbardziej kompletnej wystawy poświęconej geniuszowi Vinci, promowanej przez gminę Mediolan i wymyślona i wyprodukowana przez Palazzo Reale i Skira, oferuje przegląd niezwykłej złożoności tej postaci jako artysty, malarza i rysownika, a po części jego działalność naukowa i technologiczna, nigdy nie brana pod uwagę na dotychczasowych wystawach.
Wystawa da niemitograficzną, retoryczną czy celebracyjną wizję Leonarda, ale przekrojową w stosunku do całej twórczości wieloaspektowego bohatera, postrzeganego jako artysta i naukowiec, poprzez niektóre centralne wątki zidentyfikowane przez kuratorów: rysunek, fundamentalny w twórczości Leonarda; ciągłe porównywanie sztuk: rysunku, malarstwa, rzeźby; porównanie ze starożytnością; absolutna nowość ruchów duszy; jego skłonność do utopijnych projektów, prawdziwych marzeń, takich jak możliwość latania lub chodzenia po wodzie, dla której zostanie wystawiona specjalna sekcja; automatyzacja mechaniczna i tak dalej, tematy, które uczyniły go standardowym nosicielem jedności wiedzy, z ciągłym przeplataniem się w jego pracy naukowej i artystycznej. Wystawa ma na celu skierowanie do szerokiego grona odbiorców, a nie tylko specjalistów i będzie miała na celu zilustrowanie, poprzez dwanaście sekcji, głównych wątków w karierze artystycznej i naukowej Leonarda, przekrojowych w swoim długim okresie, obejmujących nie tylko lata jego kształcenia florenckiego, ale także dwa pobyty w Mediolanie, aż do jego pobytu we Francji, podkreślając w ten sposób pewne stałe jego artystycznej i naukowej wizji. Z programu wystawy wyraźnie widać także jego powołanie do interdyscyplinarności i nieustannego przenikania się zainteresowań, poprzez analogiczne podejście do badania zjawisk i ich graficznej reprezentacji, podsumowane i zwieńczone w późniejszych obrazach.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca zawartości
Wystawa: „Leonardo 1452-1519. Il disegno del mondo”.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej