26946
Artykuł
W koszyku
Widmowa wystawa w widmowym mieście / Eulalia Domanowska. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 10(2009), s. 30-31 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
To dzięki Festiwalowi Dialogu Czterech Kultur i kuratorowi w osobie Adama Budaka, na co dzień pracującego w Kunsthaus w Grazu, doszło do tej niezwykłej wystawy w zrujnowanych wnętrzach łódzkiej willi Grohmana. Przyznać trzeba, że to wnętrze w naturalny, niemalże, sposób konkurowuje z pokazywanymi w nim pracami. Jest bowiem tak malowniczą ruiną, z żelaznymi schodami, bogatymi sztukateriami, obłażącą farbą i swoistym labiryntem pomieszczeń, że trudno sobie już teraz wyobrazić pokazywane prace w innej przestrzeni. Scaliły się, przeniknęły, dopełniły, tworząc nową wystawienniczą całość.
Tematem tegorocznego Festiwalu Dialogu Czterech Kultur było terytorium. W niezwykle prosty sposób został on połączony z tytułem wystawy „Anabasis” w willi Grohmana. Greckie słowo anabasis, tłumaczone na wiele sposobów, jako powrót, rozpoczynanie, podejście, pozostaje zarazem tytułem kilku literackich dzieł. Pierwszym z nich jest „Anabaza” Ksenofonta i od niej zaczęła się literacka tradycja, literacki topos, tak intrygująco podjęty w XX wieku. Ksenofont, prosty najemny żołnierz grecki, brał udział w wyprawie przeciw Persom w IV w. p.n.e. Na skutek zmian politycznych, personalnych i militarnych, Grecy zostali odcięci od możliwości najprostszego powrotu do ojczyzny i w ten sposób zaczęła się ich anabaza. W jej trakcie Ksenofont został jednym z dowódców Greków, ale co najważniejsze autorem owego prozą spisanego diariusza powrotu.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca zawartości
Wystawa: „Anabasis. Rytuały powrotu do domu”, która odbyła się w ramach Festiwalu Dialogu Czterech Kultur.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej