26931
Artykuł
W koszyku
Amerykańska hiperrzeczywistość / Wojciech Delikta. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 8 (2015), s. 12-14 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Amerykański krajobraz w wielu miejscach kształtuje „amerykański sen”. Choć postrzegany w kraju jako wolny i niezależny, krajobraz, tak jak go dzisiaj rozumiemy, został ukształtowany ludzką ręką i nie można go już dłużej postrzegać w oderwaniu od cywilizacji. Od początku XIX wieku w Ameryce rozwinęła się szczególna relacja z ziemią, która różni się znacznie od jej odpowiednika w Europie: biorąc pod uwagę wyjątkowe nastawienie ideologiczne w wyniku „Manifestowego Przeznaczenia” narodu, które rozprzestrzeniło się na kontynencie i wziąć go w posiadanie, jest to coś, co wydaje się pozostawać w zbiorowej świadomości USA do dziś. A jednak wielki projekt cywilizacji zwany Ameryką ujawnia wyraźne napięcie między wielkim pragnieniem wolności a jednoczesną potrzebą regulacji, coś, co czuje się nie tylko, przemierzając ziemię po niekończących się autostradach, obserwując Stany Zjednoczone przez okno samochodu; pogląd, który wpłynął na całe pokolenie artystów i sposób, w jaki zastanawiali się nad krajem, w którym żyli.
Szczególnie w malarstwie amerykańskim okresu powojennego nastąpił rozwój, który oznaczał przełom w zachodniej tradycji malarskiej. Wraz z „przejściem od natury do kultury” sztuka posługuje się teraz dalekosiężną symboliką, zasadą, która miała powracać w Pop Art, podobnie jak w obraz amerykańskiego hiperrealizmu. Tematy obrazów hiperrealistycznych, często mimowolnie wyglądające na satyryczne, ukazują dziwaczny dystans artysty do swoich przedstawień. To, co interesuje malarza, to nie motyw, ale powierzchnie. Narzędziem malarskim jest model fotograficzny, a nienaturalny, punktowy widok przez kamerę jest podstawą namalowanego obrazu. Motywy fotograficzne zostały skrupulatnie skopiowane, ale nie chodziło o to, by malarze imitowali fotografię, ale raczej kwestionowania roszczeń do rzeczywistości tego medium.
W tym samym czasie garstka fotografów zwróciła swój obiektyw na codzienność i banał. „Nowy Ruch Topograficzny” wzbudził niezwykle skromne zainteresowanie publiczności. Aby określić różnice i podobieństwa między tymi dwoma wydarzeniami w sztuce, które miały miejsce obok siebie, powstała wystawa HyperAmerica. Pejzaż – Obraz – Rzeczywistość umieszcza malarstwo amerykańskich hiperrealistów obok fotografii New Topographics i związanych z nimi pozycji. Jako rodzaj odniesienia do tych rozdziałów historii sztuki i jako dalszy łącznik między malarstwem a fotografią, wystawa obejmuje pozycje, które towarzyszyły tym wydarzeniom lub je poprzedzały.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca zawartości
Wystawa: „HyperAmerica Landscape - Image - Reality”.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej