26989
Artykuł
W koszyku
British poliż, tylko się nie otruj / Andrzej Biernacki. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 11(2013), s. 12-14 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zainaugurowało 6 września 2013 roku wystawę British British Polish Polish: Sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś, która po raz pierwszy i na taką skalę ukazuje poszukiwania w sztuce współczesnej Wielkiej Brytanii i Polski. Wystawę pod opieką kuratorską Marka Goździewskiego i Toma Mortona tworzą prace 64 brytyjskich i polskich artystów.
Punktem wyjścia wystawy British British Polish Polish jest niezwykły równoczesny rozkwit sztuki współczesnej w Wielkiej Brytanii i Polsce na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, zwykle utożsamiany z Young British Artists i polską sztuką krytyczną. Ich przedstawiciele szczerze poruszali podstawowe dla ludzi kwestie – życie i śmierć, seks i przemoc, etykę i politykę – tym samym wywołując w swoich krajach żywe i ważne dyskusje, również z udziałem mediów, co pozwoliło przekształcić sztukę współczesną w Wielkiej Brytanii i Polsce z zajęcia niszowego, interesującego, wydawałoby się, tylko nielicznych wtajemniczonych, w dziedzinę kultury popularnej. Warto dodać, że proces ten miał miejsce na tle dużych przemian ekonomicznych i społecznych w obu krajach: w Wielkiej Brytanii był to „Big Bang”, wywołany nagłą deregulacją rynków finansowych w 1986 roku, tym samym, w którym Damien Hirst rozpoczął studia w Goldsmiths College, w Polsce zaś upadek komunizmu w 1989.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca zawartości
Wystawa: „British - British, Polish - Polish: sztuka krańców Europy, długie lata 90. i dziś”.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej