26735
Artykuł
W koszyku
Bez ortodoksji / Karolina Staszak. W: Arteon : magazyn o sztuce. - Czas. 3, nr 5(2018), s. 20-24 1508-3454.
Dokument nadrzędny: Arteon : magazyn o sztuce.
„Beata Ewa Białecka. Ave Kobieta. Wystawa retrospektywa” w Muzeum Narodowym w Gdańsku jest przeglądem twórczości malarskiej gdańszczanki – Beaty Ewy Białeckiej. Artystka jedynym i wyłącznym tematem swoich obrazów uczyniła kobietę. Białecką nie interesuje jednak portret – istotne dla niej jest zobrazowanie, tego, co składa się na kobiecość i buduje jej siłę, określa status, mówi o kondycji i rolach, jakie odgrywa we współczesnym świecie. Bohaterki jej obrazów to postaci współczesne: Marta (2006), Mdłości (2012), mitologiczne: Artemida (2008), Porwanie Europy (2004) a także święci chrześcijańscy: Dobry pasterz (2007), Sebastian (2007). W szerokim wachlarzu kobiecych przedstawień wyjątkowe miejsce zajmuje matka, czego przykładem mogą być obrazy Dwie Matki (2008) czy Gravida (2014). Uniwersalną formę przedstawień artystka osadza we współczesnym kontekście. Często do postaci matek, przyjaciółek, dziewczynek dołącza komentarz – banderole ze sloganami oraz cytatami reklamowymi damskich firm odzieżowych: Ikar – be inspired (2004), Atu (2006).
Z jednej strony jest to malarstwo pełne treści oraz emocji, z drugiej, formalnej – chłodne i surowe, prawie monochromatyczne. W ostatnich latach malarka dopełnia swoje oleje tradycyjnym, pełnym haftem. Ta traktowana jako wyłącznie kobiece zajęcie technika odgrywa istotną rolę w obrazowej narracji, potęguje wymowę i dramatyzm przedstawienia. Białecka jest się artystką wyjątkową. Stworzyła oryginalny i wyrazisty styl. Wyróżnia ją niezwykła zdolność twórczej kontaminacji tradycji dawnego malarstwa, chrześcijańskiej ikonografii ze współczesną narracją i perfekcyjnym warsztatem.
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca zawartości
Wystawa: „Beata Ewa Białecka. Ave Kobieta”.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej