27107
Książka
W koszyku
(Musica Sacra ; 15)
Tom otwiera tekst Elizy Krupińskiej, w którym autorka prezentuje poglądy estetyczne kompozytora na temat sacrum i muzyki sakralnej. Trzy kolejne rozdziały poświęcone są twórczości mszalnej Moniuszki. Piotr Stefaniszyn w swoim rozdziale dokonał wieloaspektowej analizy komparatystycznej dwóch cykli mszalnych: Mszy św. na trzy głosy (e-moll) i Mszy św. na dwa głosy (a-moll). Agata Krawczyk sięga w swym tekście do zagadnień bardzo ważkich – autorka zaprezentowała analizę Mszy żałobnej d-moll, którą przedstawiła w szerokim kontekście genetycznym i historycznym. Marcin Simela poddał analizie elementarnej Mszę żałobną g-moll, w której obok materiału muzycznego omówił relacje słowno-muzyczne. W tekście Moniki Fedyk-Klimaszewskiej zostały zaprezentowane elementy sakralne, jakie są obecne w operach i w wybranych pieśniach Moniuszki. Tekst ks. Roberta Kaczorowskiego dotyczy pieśni Sub tuum praesidium na baryton i orkiestrę Moniuszki. Autor przedstawił genezę powstania tytułowej modlitwy, począwszy od czasów starożytnych, oraz podał specyfikację zapisu monodii w Liber usualis. Anna Sawicka w swym rozdziale dokonała próby rozwikłania ukrytych przez Moniuszkę znaczeń religijnych w warstwie muzycznej kantaty wokalno-instrumentalnej Madonna i w operze Straszny Dwór. Tom zamyka rozdział autorstwa Aleksandry Kłaput-Wiśniewskiej, w którym przedstawione zostało życie muzyczno-liturgiczne w Bydgoszczy od połowy XIX wieku, poprzez okres międzywojenny, lata po II wojnie światowej, aż do 1989 roku.
Status dostępności:
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Mon.22 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Uwaga dotycząca bibliografii
Bibliografie przy pracach.
Uwaga dotycząca języka
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej