26783
Książka
W koszyku
Po raz pierwszy termin „krzątactwo" pojawił się w książce Jolany Brach- Czainy Szczeliny istnienia. Było to w roku 1992, 22 lata temu. Wkrótce po jej wydaniu, publikacja zyskała miano „biblii polskiego feminizmu", pomimo, że nie opisywała historii kobiet, czy emancypacji. Esej w niczym nie przypominał dzieła Simone de Bauvoire Druga płeć, rozprawiał raczej o zwykłej, codziennej egzystencji. O rzeczach niezauważalnych i niedocenianych. Dowartościowywał zwykłe, codzienne prace kobiet, tzw. krzątanie się, podczas którego wykonuje się każdego dnia, na nowo tysiące czynności. Czynności pochłaniających dużo energii i czasu i niewidocznych w ogólnym rozrachunku zasług.
Codzienność jak pisze Brach-Czaina jest „rzeczywistością skazaną i skazującą nas na zapomnienie", sztuka może ją od zapomnienia ocalić. Artystki, które podejmują ten temat, nawiązują z jednej strony do swoich poprzedniczek, ograniczonych kiedyś mieszczańskim gorsetem malarek i rzeźbiarek, z drugiej poszerzają go o własne doświadczenia i korzystając ze zdobytej wolności, nadają mu nowe znaczenia. W swoich pracach nie tylko grają z przypisywanymi kobietom stereotypami, lecz także upominają się o ich żmudną pracę i buntują przeciw jej niesprawiedliwemu podziałowi.
Na wystawie „Krzątaczki" znalazły się prace prace: Bettiny Bereś, Sian Bonnell, Pameli Bożek-Żurawskiej, Grażyny Brylewskiej, Iwony Demko, Doroty Hadrian-Surowiec, Małgorzaty Markiewicz, Reginy Pemsl, Pauliny Poczęty, Ewy Potockiej, Pirko Julii Schröder, Katji Then, Teresy Wiechovej, Anji Schoeller oraz Blanki Dembosz i Pauliny Załubskiej.
Status dostępności:
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wystawy/ Wydarzenia artystyczne K.42 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga dotycząca cytaty bibliograficznej
Nazwa wydawcy według bazy ISBN.
Uwaga dotycząca języka
Tekst równoległy polski, niemiecki.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej