26381
Książka
W koszyku
Wystawę „Zanosi się na deszcz” brazylijskiego artysty Cadu czyta się jak analogowy hipertekst, pełen zapętlonych narracji i topograficznych odniesień. Prace mają charakter samodzielny, ale też budują wzajemne relacje, niczym eksperymentalny utwór muzyczny, w którym dźwięk dopełnia tekst, ruch czy przedmiot. Na peryferiach tych nakładających się na siebie języków stworzono przestrzeń dla zakłóceń, hałasu i przerwania działań. Wszystko to jest niezbędne do dopełnienia procesów uruchamianych na wystawie, przywołujących realność życia w kontekście sztuki, opartej na destrukcji i odradzaniu się pojęcia stworzenia. Prezentowane prace są otwarte na innych uczestników, angażują stłumiony lokalny potencjał, który kierują na wątki, które sam artysta eksploruje.
Tytuł wystawy wywodzi się od utworu Steve'a Reicha, który w 1965 roku osiągnął efekt mechanicznej pętli, odtwarzając na dwóch magnetofonach szpulowych słowa „będzie padać”. Formalnie utwór był prekursorem muzyki elektronicznej. Jednak w kontekście apokaliptycznego przesłania (tekst nawiązywał do słów pastora, które – w obliczu kubańskiego kryzysu rakietowego – odnosiły się do końca świata) rytmiczne powtarzanie można interpretować jako element zamierzony zaprowadzić porządek, próbę poszukiwania harmonii w świecie wymykającym się spod kontroli.
Stosunek Cadu do muzyki modernistycznej jest całkowicie empiryczny. Artystę fascynują dźwięki z pogranicza i formy przestrzenne wykraczające poza sam instrument. Cadu czerpie rytm z powtarzania kontrastów; odnajduje ją w cyklach naturalnych i wyznaczaniu wskaźników topograficznych i odległościowych. Dziecięca ciekawość i instynkt eksperymentu powraca w pracach Cadu w postaci zmodyfikowanych do nowych znaczeń mechanizmów zabawek, a także w eksperymentach przyrodniczych i materiałach z recyklingu.
Przede wszystkim jednak sztuka Cadu jest bardzo osobistym, intymnym poszukiwaniem i próbą nawiązania relacji ze światem, który rozciąga się od tego, co naturalne i żywiołowe, po technologiczny. Pozostając pomiędzy tymi przeciwieństwami, artysta otwiera się na eksperymentalny proces z pełnym uznaniem błędów i niepowodzeń, co nadaje jego pracy siłę i autentyczność.
Status dostępności:
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Cad.1 (r.) [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Publikacja towarzyszy wystawie prezentowanej w Galerii Sztuki Współczesnej BWA "Sokół" w Nowym Sączu, 1 maja - 14 czerwca 2016 r.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej