26931
Nuty
W koszyku
(Dzieła = Werke = Works / Mieczysław Karłowicz ; 1)
Pieśni Mieczysława Karłowicza pojawiły się w dziejach pieśni polskiej jako zjawisko dosyć niezwykłe. W twórczości wybitnego symfonika – jako jego utwory młodzieńcze – stały się wprawdzie znaczącym, ale jedynie przedtaktem twórczości w pełni dojrzałej i mistrzowskiej. Niemal wszystkie powstały na przestrzeni jednego roku. Komponowane niejako na marginesie akademickiej nauki kompozycji, zdają się stanowić zapis uczuć i myśli dogłębnie osobistych, sejsmograficznie notujących bieżący stan ducha. Z dwudziestu dziewięciu – o jakich wiemy, że zaistniały – zachowały się dwadzieścia dwie; siedem niewydanych, niekiedy jedynie naszkicowanych, zginęło w czasie II wojny światowej. Gdy pominąć parę z tych, o charakterze odrębnym – tworzą całość o spójności niezwyczajnej. Jak się po bliższych badaniach okazało, ową spójnością określonego charakteru naznaczona została cała twórczość Karłowicza. Poematy symfoniczne autora Odwiecznych pieśni rozgrywają się bowiem w tej samej co pieśni przestrzeni idei i sensów; zostały naznaczone analogicznymi kategoriami ekspresji. A jest to przestrzeń, którą naczelny biograf kompozytora Adolf Chybiński określił jako „tętniącą tragedią i bezbrzeżnym smutkiem, rezygnacją i tęsknotą za innym światem''. Pod względem stylu wypowiedzi pieśni Mieczysława Karłowicza – jakkolwiek głęboko zakorzenione w stylu późnoromantycznym – bywają określane jako twórczość stojąca u progu fazy modernizmu. Zdzisław Jachimecki pisał o nich w 1930 r.: „Pełna ciepła nuta liryczna w wielu spośród nich, szczerość inspiracji, objawiająca się w bardzo naturalnie wysnutych melodiach, niewyszukane formy akompaniamentu, trafnie jednak dostosowanego do nastroju danej poezji i organicznie łączącego się ze śpiewem, poprawność deklamacji i konstrukcji utworów wyrobiły pieśniom Karłowicza zasłużoną popularność w kołach śpiewactwa polskiego.”
Status dostępności:
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Wok.3170 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Pieśni na głos i fortepian. - Do tekstów Czesława Jankowskiego, Kazimierza Glińskiego, Józefa Waśniewskiego, Juliusza Słowackiego, Marii Konopnickiej, Kazimierza Tetmajera, Heinricha Heine, Zygmunta Krasińskiego ; Jana Iwańskiego, Adama Asnyka.
Uwaga dotycząca zawartości
Zawiera: Z nowa wiosną ; Zasmuconej ; Czasem, gdy długo na pół sennie marzę ; Z erotyków (I zamiast słońc i gwiazd) ; Skąd pierwsze gwiazdy ; Na śniegu ; Zawód ; Na spokojnem, ciemnem morzu ; Idzie na pola ; Rdzawe liście strząsa z drzew ; Po szerokiem, po szerokiem morzu ; W wieczorną ciszę ; Pamiętam ciche, jasne, złote dnie ; Smutną jest dusza moja ; Śpi w blaskach nocy ; Przed nocą wieczną ; Nie płacz nade mną ; Zaczarowana królewna ; Mów do mnie jeszcze ; Najpiękniejsze piosenki ; Pod jaworem ; Na Anioł Pański.
Uwaga dotycząca języka
Przedmowa i objaśnienia także w języku niemieckim i angielskim.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej